Hoe werkt Reversed Billing?

Wij maken gebruik van het reversed billing principe omdat het jou en ons een hoop administratief werk bespaart. En zeg nou eerlijk, niemand zit toch te wachten op al die administratieve handelingen? Mocht je nog niet bekend zijn met het reversed billing principe, dan leggen wij dit graag voor je uit!

Wat is reversed billing precies?

Bij het reversed billing principe sturen wij jou de factuur voor de verrichte werkzaamheden. Dit betekent dus dat je geen factuur naar ons hoeft te sturen. Het werken met reversed billing scheelt jou administratief werk en maakt het verwerken van de facturen eenvoudiger voor ons. Mede hierdoor kunnen we ook sneller overgaan tot betaling!

Wanneer ontvang ik de factuur?

Aan het einde van iedere werkweek maak je in de Bouwteam app een werkbon aan, om deze vervolgens in te dienen bij de opdrachtgever. Nadat de tekenbevoegde akkoord heeft gegeven op jouw werkbon, wordt de factuur direct gemaakt en per mail naar je toegestuurd. LET OP; Wij kunnen de factuur alleen opmaken mits je overeenkomst ondertekend is en wij de benodigde documenten (die in de overeenkomst staan vermeld) in ons bezit hebben.

Staat de Belastingdienst reversed billing toe?

De Belastingdienst is bekend met deze werkwijze en keurt het dan ook goed. De factuur die door ons is opgemaakt dient uiteraard wel (net als jouw eigen facturen) te voldoen aan de wettelijke eisen. Zo krijgt iedere zzp’er bij Bouwteam een eigen reeks factuurnummers en staan alle wettelijke vereisten (zoals jouw BTW- en KVK nummer) keurig op de factuur vermeld.

Hoe verwerk je de reversed billing facturen in jouw eigen boekhouding?

De door ons uitgegeven reeks factuurnummers kun je gewoon 1 op 1 opnemen in je eigen administratie. Het is namelijk toegestaan door de Belastingdienst dat je één of meerdere reeksen factuurnummers hanteert binnen 1 administratie, mits deze reeks(en) maar wel opeenvolgend zijn. Je kunt onze facturen dus gewoon als ‘reguliere’ verkoopfactuur verwerken in je boekhouding. Wil je toch per se een eigen factuur maken en hanteren? Wat ons betreft is dat zonde van de tijd en moeite, maar als je dit toch liever wilt doen dan sta je daar uiteraard vrij in! Je bent immers ondernemer en eigen baas. In dit geval kun je gewoon een factuur maken die qua uren, tarief, omzet en BTW precies gelijk is aan de factuur die wij naar je hebben gestuurd. De factuur die je zelf hebt opgemaakt kun je gewoon opnemen in je eigen administratie en de factuur die je van ons hebt ontvangen kun je gewoon laten voor wat het is. Let op; bij de betaling vermelden wij ten alle tijden ons eigen nummer!

Vragen?

Heb je naar aanleiding van deze informatie nog vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

T  088-6909960
E  info@bouwteam.nl